Tartu autosalongidest vuras oktoobrikuus välja 402 tuliuut sõidukit. Aasta tagasi müüdi samal perioodil 261 masinat, ehk tänavune tõus on olnud 54%.
Statistika pärineb andmebaasist, kuhu on koondatud andmed tosinalt Tartus uute autode müügiga tegelevalt ettevõttelt, kattes sedasi 32 eri brändi. „Põnev on jälgida, mis turul toimub,“ märkis Inchcape Motors Estonia Tartu Fordi esinduse automüügijuht Neeme Saue, selgitades, miks ta enam kui kaks aastakümmet on sedalaadi infot piirkonna automüüjatelt kogunud ning analüüsinud.
„Mõistagi jagan tulemusi kõigile osapooltele, mistõttu pole ka keegi keeldunud oma andmeid saatmast. Kõigi huvides on teada, mis suunas turg areneb ja millised trendid ostjaid kõnetavad, kuidas üldse uutel mudelitel läheb. Tegu on usaldusele baseeruva müüjate siseringi infoga.“
Kui käesoleva aasta kaheksa esimese kuuga müüdi Tartus keskmiselt 250 uut autot, siis septembris 296 ja oktoobris üle neljasaja. Saue tõdeb, et sellist spurti tuleb pidada erakordseks, kui mitte lausa enneolematuks. „Maksumuutuste valguses ei ole see siiski liiga üllatav. Kes uue auto soetamist on kaalunud, teeb selle nüüd võimalusel teoks. Ilmselt päris mitmete sõidukite liisingud, mis muidu lõppenuks tuleval aastal, proovitakse veel tänavu ennetähtaegselt lõpetada ja auto uue vastu vahetada. Eesmärgiks on soetada uus sõiduk enne automaksu.“
Rahvaauto Škoda
Tootjate lõikes noppis automüügist priskeima saagi Škoda, mida eelistas sisuliselt iga neljas siinse piirkonna ostja. „Tegemist võiks olla lausa läbi aegade rekordiga,“ muigas Aasta Auto tegevjuht Andrias Tammistu. „Minu veerandsajandi pikkuse kogemuse põhjal pole mitte ükski Tartu automüüja suutnud siiani ületada kuus maagilist 100 sõiduki piiri. Meie majast sõitis oktoobrikuus välja 108 uut Škodat.“
Tammistu sõnul eelistavad ostjad peamiselt Kodiaqi (34 sõidukit) ja Octaviat (29), järgnevad Kamiq (18) ning Fabia (10). Ligi 53% neist rüüpavad bensiini, 38% diislit ning hübriidide osakaal jääb 8% juurde. Elektrimootoriga Škodadest läks kaubaks vaid üks. 108-st sõidukist soetati 73 liisingu toel, 35 osteti kohe välja.
Kui siia liita Audid (25) ja Volkswagenid (23), kujunes Aasta Auto grupi kuuskooriks 156 autot ehk ligi 2/5 kogu uute autode kohalikust turust. „Lisaks automaksule mängib kaasa ka laenuraha hind,“ rehkendas Tammistu. „Keskmise auto liisingu kuumakse järgmisel aastal ei pruugi sugugi varasemast oluliselt suurem olla, sest langev euribor kompenseerib automaksu osa.“
Toyota tajub eeliseid
Paremuselt teise tulemuse saavutas 45 müüdud autoga Toyota. „Amservis on enim müüdud mudeliks juba aastaid olnud linnamaastur Toyota Rav4 – seda tänu madalatele ülalpidamiskuludele, praktilisusele ja turvalisusele. Paljud hindavad ka kõrgemat kliirensit ning istumisasendit. Sel aastal on populaarsuselt teiseks mudeliks tõusnud linnamaastur Corolla Cross. Mõlemad mudelid on täishübriidid ja saadaval nii esi- kui nelikveolisena,“ jagas Amserv Tähe automüüja Roman Kuzero.
Kuzero sõnul on Toyota sõiduautode valikus juba aastaid olnud esikohal hübriidid ning tavalisi sisepõlemismootoriga autosid meie turule enam ei pakutagi. „Toyota tegi aastaid tagasi strateegilise otsuse minna üle mitmiklahendustele ja pakkuda soodsaid ülalpidamiskulusid ning loodussõbralikke hübriide, pistikhübriide ja elektriautosid – peagi lisandub sinna ka vesinik-elektritehnoloogia. Kõik need mudelid on 2025. aastal kehtima hakkava registreerimistasu vaates taskukohased ning kliendi jaoks suurt muutust ei kaasne,“ sõnas Kuzero.
Amserv Tähe automüüja arvab, et kolme aasta pärast võib 2025. aasta väljalaskega masin olla järelturul mitu tuhat eurot rohkem väärt kui 2024. lõpus ostetu. „Seega on enamiku autode puhul reaalne, et kolme aasta pärast oma autot müües on uuem aastaarv tehnilises passis väärt rohkem kui tänane kokkuhoid registreerimistasult,“ lisas Kuzero.
„Selle aasta teises pooles oli kindlasti märgata klientide aktiivsust ning sellele aitasid kaasa soodsamaks muutunud liisinguintressid ja ka head pakkumised. Automaks on kiirendajaks pigem neile, kellel oli autovahetus niigi lähiajal plaanis. Toyota puhul autovahetusega kiirustama ei pea, kuna meie täishübriidid on ka edaspidi soodsamate ülalpidamiskuludega,“ leiab Kuzero.
Tubli tõus ka järelturul
Transpordiameti andmetel hüppas Tartumaal ligi kolmandiku võrra ka kasutatud autode müük. Omanikuvahetusi teostati oktoobris 2088 korda, aasta varem toimus 1620 tehingut. Kõige populaarsemad sõidukid olid Škoda Octavia (79), Volkswagen Passat (67), Audi A6 Avant (45), Škoda Superb (38), Volkswagen Golf (37), Ford Focus (37), Audi A4 Avant (32), Toyota Avensis (31), Toyota RAV4 (29) ja Volvo XC90 (29).
Kõigi vestelnud automüüjate hinnangul jätkub vilgas automüük ka aasta viimastel kuudel, ent arvestades laoseise ning novembri esimese poole päringuid, mitte enam sellises tempos kui see oli viinakuus.
Küsimuse, kas müügimehed tuleb jaanuarist kollektiivpuhkusele saata, jätsid asjaosalised konkreetse vastuseta. Mõningane mõõn terendab, ent kui pikaks või sügavaks see kujuneb, ei soovi keegi leheveerul prognoosida. Küll kahanevad uuest aastast hinnakäärid hübriidide ning diisel- ja bensiinimootoriga sõidukite vahel.
Rasmus Rekand
Peafoto: Škodad Aasta Auto salongi ees. Foto: Alipi Borin