Rahvusvaheline teadlaste ja ettevõtjate töörühm asub Tartu Ülikooli juhtimisel arendama tehisarupõhiseid lahendusi, mis võimaldavad isejuhtivatel raskesõidukitel keerulistes oludes ohutult ja töökindlalt toime tulla. Euroopa Komisjon toetab nelja-aastast projekti 8 miljoni euroga.
Rasketehnikat kasutatakse tihti keerulises keskkonnas, näiteks kaevetöödel, metsas või põhjamaiste ilmastikuoludega linnaliikluses. Isejuhtivad sõidukid peavad töötama talvel libedaga ja ekskavaatorid peavad hakkama saama pinnasel, mis rataste all laiali valgub. Kõik raskesti ennustatavad keskkonnatingimused – näiteks jää, lumi, muda ja liikumatud suured kivid – muudavad isejuhtiva tehnoloogia kasutamise keeruliseks ja ohtlikuks, sest autonoomne sõiduk ei pruugi osata arvestada ilma kiire ja ettearvamatu muutumisega.
Tartu Ülikooli tehnoloogiainstituudi koostöörobootika kaasprofessori Arun Kumar Singhi juhitav rahvusvaheline teadlaste rühm hakkab otsima tehisarupõhiseid viise, et tagada sellistes oludes isejuhtivate raskesõidukite tööohutus ja -kindlus. Singhi sõnul on eesmärk täiustada autonoomset tööd maaparanduses, metsanduses ja logistikas nii, et väheneks sõidukite kütusekulu ja keskkonnamõju, näiteks pinnasekahjustused. Projekti tulemused leiavad praktilist rakendust tänu ettevõtluspartneritele, kelleks on rasketehnika juhtimissüsteeme arendav Soome ettevõte Novatron, Rootsi masinaehituse ettevõte Komatsu ja Eestis autonoomsete sõidukite arendamisega tegelev Clevon.
Clevoni isejuhtivate sõidukite osakonna juhi Martin Appo sõnul on projekt märkimisväärne võimalus nii Clevoni arendatavate sõidukite kui ka kogu valdkonna arenguks. „Meie osalus projektis tähendab, et lõplikke lahendusi testitakse ja rakendatakse Clevoni platvormil, mis võimaldab meil veelgi täiustada ning tõestada oma tehnoloogia võimekust. Koostöös tipptasemel teadus- ja tööstuspartneritega töötame välja süsteeme, mis tagavad isejuhtivate sõidukite ohutuse ja efektiivsuse ka kõige nõudlikumates tingimustes,“ ütles Appo.
Euroopa Komisjoni rahastatud projektis „Explainable, Safe, Contact-Aware Planning and Control for Heavy Machinery Manipulation and Navigation“ (XSCAVE) osalevad teaduspartneritena Tampere Ülikool, Aalto Ülikool, Tšehhi Tehnikaülikool ja Umeå Ülikool, samuti informaatika uurimiskeskus FZI Saksamaalt, Toshiba Europe Ühendkuningriigist ning Algoryx Simulation AB Rootsist.
Foto: Clevon