Esmaspäeval viidi lõpuni Operaili erastamise protsess: riigiettevõte AS Operail müüs kogu oma äritegevuse koos tütarettevõttega Operail Repairs OÜ enampakkumise võitnud Eesti ettevõttele AS Tiigi Keskus, tehingu hind oli 19 miljonit eurot. Seega alates tänasest ei tegele Eesti riik enam raudteekaubaveo ega veeremi hoolduse ja remondiga.
„Pärast Ukrainas toimuva Venemaa agressioonisõja algust on kaubamaht Eesti raudteel drastiliselt langenud. Eesti on väike riik, veoõlad on lühikesed. Raudtee on aga mahuäri, kus mida suurem on maht ja mida pikem on veoõlg, seda kasumlikum on äri. Seetõttu on täna ainult Eestis raudteel kaupa vedades keeruline kasumisse tulla,“ selgitas taristuminister Vladimir Svet erastamise tagamaid.
Minister tõi välja, et riigi jaoks ei ole kaubavedu üleüldiselt, eriti aga välismaal äri tegemine strateegiliselt vajalik tegevus. „Seetõttu otsustati müüa Operaili äritegevus erainvestorile. Nii saab riik suunata oma ressursid riigile strateegiliselt vajalikele tegevustele, eraettevõtjad saavad tegeleda äriga, Operaili tegevus saab jätkuda ja areneda ning seeläbi toetada ka raudtee kui kõige keskkonnasäästlikuma ja ohutuma transpordiviisi jätkusuutlikkust Eestis.“
Svet tänas ka ettevõtte töötajaid ja erastamist läbi viinud meeskonda. „Suur huvi ettevõtte vastu näitab, et töötajad ja erastamisnõustajad on teinud head tööd.“
Operaili uue omaniku ASi Tiigi Keskus nõukogu liige Richard Tomingas lausus, et ettevõtte plaanib raudteeäriga Eestis jätkata ning tulevikus tegevust võimalusel ka laiendada. „Võtmed kätte saame homme, seejärel saame end ka ettevõtte igapäevategevusega juba detailsemalt kurssi viia. Esmapilgul on näha, et peame konteinerveod aktiivsemalt käima tõmbama. Tulevikku vaadates raudtee olulisus suureneb – riiklike kliimaeesmärkide täitmiseks peab rohkem kaupa maanteelt raudteele liikuma,” selgitas ta.
Enampakkumise võitnud AS Tiigi Keskus on Operaili ostuks loonud eraldi tütarettevõtte RailProject OÜ, mille juhatuse liikmeteks on ettevõtte tegevjuhina jätkav Merle Kurvits ja Richard Tomingas. Ettevõttesse RailProject OÜ liigub tänase tehinguga kogu Operaili äritegevus, vara ja kehtivad lepingud, sh ka töötajate töölepingud ning tütarettevõte Operail Repairs OÜ. „See tähendab, et Operaili klientide, partnerite ega töötajate jaoks tänase tehinguga mingeid muudatusi ei kaasne. Operaili töötajad jätkavad ka homme oma igapäevatööd – kaubavedusid Eestis, veeremi hooldust ja remonti,“ kinnitas Tomingas.
Kliimaministeeriumi liikuvuse asekantsleri ja AS Operaili nõukogu liikme Sander Salmu sõnul võib erastamise protsessiga rahule jääda. „Esimeses voorus oli huvi Operaili vastu üllatavalt lai, mis kandus üle ka teise vooru, milles esitati mitu äritegevuse jätkamise ja hinna arvestuses mõistlikku pakkumist. See võimaldas protsessi viia läbi planeeritud tempos ning protsessi läbiviijad – nii Operail kui ka nõustajad – on saanud erinevatelt osapooltelt kiita korrektsuse ja professionaalsuse eest. Parimad pakkumised olid ka teineteisele võrdlemisi lähedal, mis viitab sellele, et enampakkumisel kujunes kenasti välja vara turuhind,“ lisas Salmu. Pakkumised ületasid omaniku poolt enne protsessiga alustamist määratud miinimumhinda.
Sanktsioneeritud vagunite saatuse lahendab riigiettevõte
Riigi omandisse jääb pärast täna lõpetatud tehingut äritegevuseta juriidiline keha koos samuti äritegevuseta tütarettevõtetega. Kuna AS Operaili äritegevus müüdi uuele omanikule koos kaubamärgiga, siis riigiettevõtte uueks nimeks saab AS Raudtee Varad. Omanik seab ettevõttele ootuse koondada esimesel võimalusel tütarettevõtted ühte juriidilisse kehasse ning lahendada pooleliolev kohtuasi.
Riigiettevõtte valdusesse jäävad senini Operaili valduses olnud Venemaa ettevõttele kuuluvaid poolvagunid, mis on „külmutatud“ vara, mida sanktsioonide tõttu ei tohi Venemaale tagastada ega Vene ettevõttelt välja osta. Seetõttu seisavad vagunid kuni külmutatud varaga tegelemiseks rahvusvahelise õigusega kooskõlas oleva lahenduseni jõudmiseni äritegevuseta riigiettevõtte valduses. Riigiettevõttesse jäävad ka rahalised vahendid, et katta vara külmutamise ja asja kohtus lahendamisega kaasnevaid kulusid.
—
AS Operail on Kliimaministeeriumi haldusalasse kuuluv riigi äriühing, mis tegeles kaubaveoga Eesti raudteedel ning veeremi hoolduse ja remondiga. Kuni 2023. aasta alguseni tegeles Operail ka vagunite rendiga ning kaubaveoga Soomes, kuid omaniku otsusel väljuti nendest ärisuundadest, mis ei ole riigile strateegiliselt vajalikud. 2024. aasta veebruaris tegi valitsus sisulise otsuse ka Operaili järelejäänud ärisuunad erastada.
Enampakkumine AS Operaili kaubaveo- ja remondiäri müügiks algas 7. juunil. Ostja leidmiseks korraldati kaheetapiline enampakkumine. Esimeses etapis said ostuhuvilised tutvuda esialgse infopaketiga ja esitada mittesiduva pakkumise. Enampakkumise teise vooru kvalifitseerus neli pakkujat, nende seas nii välismaa kui ka Eesti ettevõtted. Teise etappi pääsenud investoritele tehti kättesaadavaks täiendav info, mille alusel esitasid kõik teise vooru kvalifitseerunud osalejad ka siduvad pakkumised. Kõrgeima pakkumise, 19 miljonit eurot esitas teises etapis tähtajaks Eesti kapitalil põhinev ettevõte AS Tiigi Keskus. Lisaks pakutud ostuhinnale hinnati enampakkumise võitja valimisel tehingu kindlust ja kiirust. Enampakkumise võitja, AS Tiigi Keskusega alustati 17. oktoobril lõplikke läbirääkimisi ostu-müügi lepingu allkirjastamiseks. Ostu-müügi leping sõlmiti 31. oktoobril.
Foto: Alipi Borin