Tartu Veevärk planeerib Sadamaraudtee koridori uut 1,6 meetrise läbimõõduga sademeveetoru, mis koostöös loodusliku puhveralaga parandab äravoolu nii Riia viadukti alt kui piirkonnast laiemalt.
Uus sademevee torustik hakkab kulgema mööda sadamaraudtee koridori ja see ühendab Riia tänavalt alguse saava torustiku Tähe tänava kollektoriga ja puhveralaga. Sellega paraneb oluliselt sajuvee ärajuhtimise võimekus Riia-Vaksali viadukti alt ja ühtlasi luuakse eesvool kavandatavale raudtee tunnelile, Tammelinnale ja Ropka linnaosale. Üleujutuste ohu vähendamiseks vajalikku ehitust soovitakse alustada uue aasta alguses.
Tartu linnapea Urmas Klaas ütles, et aina sagedamad valangvihmad annavad märku, et peame veelgi rohkem tähelepanu pöörama kliimamuutuste peatamisele ja uue olukorraga toimetulekule. „Uus sademeveetorustik suurendab tublisti vee äravoolu, kuid väga suurte valingvihmade puhul ei pruugi ükski tehissüsteem toimida. Seetõttu plaanime Tartus üleujutuste ohtu vähendada kombineerides parema läbilaskevõimega maa-aluseid sademevee torustikke looduslike immutusaladega.“
Täna juhivad sajuvett Riia viadukti alt ära 2016 aastal rajatud meetrise diameetriga toru ning 2021 aastal rajatud täiendav sademeveetorustik, mis kulgeb Riia tänavalt Väike-Kaare ning Sadamaraudtee ristini, kuid sealt tuleb vesi teise sademeveesüsteemi edasi pumbata. Seetõttu toimib praegune torustik vihmavalingute ajal pigem mahutina ning toru võib äärmuslikult suure vihmaveekoguse korral kiirelt täituda. Uus toru ühendab Väike-Kaare sademeveepumpla linna sademeveetorustiku süsteemi Tähe tänava kollektori kaudu.
Tähe tänava ja Turu tänava vahelisele Sadamaraudtee lõigule luuakse aga CityBlues projekti abil looduspõhine vihmaveelahendus, mis toetab valingsadude ajal sadeveetorustiku toimimist. Kokku rajatakse Tähe ja Turu lõiku umbes 350 meetrine sademevee kraav koos tiigiga. Selline lahendus toimib hästi just suvisel aastaajal, toimides ühtlasi looduslähedase sademevee puhastina. Keskenduskraavi juhitakse valingvihmade ajal vesi ka uuest planeeritavast Tähe tänava kollektorist, mis vähendab koormust sademevee torutikule ja võimaldab üleliigset vett kontrollitult looduslikule alale laiali juhtida. Pärast keskenduskraavi läbimist juhitakse puhastatud ja ülejäänud vesi tagasi Ropka tee sademevee torustikku.
Torustiku ja loodusliku puhverala ehitust planeeritakse koos, et vähendada häiringute aega. Sademeveetoru paigaldatakse sadamaraudtee kesklinn poolsesse nõlva ja paraku nõuab see ka suuri kaevetöid. Pärast toru paigaldamist taastatakse haljastus.
Uue sademeveesüsteemi rajamist toetab SA Keskkonnainvesteeringute keskuse meetmest „Kombineeritud sademeveesüsteemide, sealhulgas lahkvoolsete sademeveesüsteemide rajamiseks toetuse andmise tingimused ja kord perioodil 2021–2027“. Kavandatud 1072 meetri pikkuse ja 1,6 meetrise läbimõõduga toru rajamise kogumaksumus on 1 341 164,86 €, millest SA KIK-I toetus on 884 993,86 €. Torustiku projekteerimistööd on lõpufaasis ning ehitushange on kavandatud läbi viia sügisel.
Foto: Alipi Borin