Abivahend ei ole vaid ese, see on iseseisvus. ITAKi tegevjuht räägib ettevõtte 31-aastasest teekonnast

Eesti suurim terviseabivahendite pakkuja ITAK tähistas hiljuti oma 31. tegevusaastat.
Aastakümnete pikkune kogemus on muutnud ettevõtte enamaks kui lihtsalt poeketiks –
sellest on saanud tuhandete inimeste jaoks usaldusväärne partner, mis aitab ületada
igapäevaelu väljakutseid ja säilitada väärika elukvaliteedi. Vestlesime ITAKi tegevjuhi
Indrek Katušiniga, et mõista, kuidas on ettevõte kasvanud, milliseid lahendusi pakub
ning kuidas leida just endale sobivaim abivahend.

ITAK on tegutsenud juba üle kolme aastakümne ja kasvanud Eesti suurimaks terviseabivahendite pakkujaks. Mis on selle pika teekonna ja laia haarde taga?

Jah, alates 1994. aastast on meie põhiülesanne olnud aidata elada täisväärtusliku elu. See ei tähenda pelgalt toodete müümist, vaid lahenduste pakkumist, mis muudavad elu päriselt lihtsamaks ja iseseisvamaks. Oleme aastate jooksul teadlikult ja järjepidevalt laienenud, et tugevdada oma kohalolekut erinevates piirkondades ja jõuda paremini inimesteni, kes meie abi vajavad. Meie soov on olla füüsiliselt olemas igas maakonnas üle Eesti, sest abivahendite vajadus ei küsi asukohta.

Praeguseks on meil üle Eesti 23 kauplust. See võrgustik tagab, et kvaliteetsed terviseabivahendid ja hooliv, personaalne teenindus on kättesaadavad ka kõige kaugemates piirkondades. Näiteks avasime alles juulis kauaoodatud suure ja avara kaupluse Kuressaares, et pakkuda sealse piirkonna klientidele veelgi paremat ligipääsu nii toodetele kui ka teenustele. Tartus, meie kodulinnas, leiavad kliendid meid lausa kolmest mugavast asukohast: Jaama ja Tehase tänavalt ning spetsiaalsest Tartu ortooside keskusest Ülikooli Kliinikumi juures aadressil Puusepa 3. Tahame olla oma klientidele alati lähedal – nii nõu, toe kui ka vajalike abivahenditega.

Te mainisite laia haaret. Mida ITAKi tootevalik ja teenused endast täpsemalt kujutavad? Milliste muredega inimesed teie poole pöörduvad?

Meie tegevus jaguneb laias laastus nelja suuremasse ärisuunda, mis katavad väga erinevaid vajadusi. Lisaks ortooside müügile – olgu tegu siis põlve-, selja- või randmetugedega – pakume klientidele väga laia valikut liikumis- ja invaabivahendeid. Siia alla kuuluvad näiteks hooldusvoodid, ratastoolid, rulaatorid ja elektriskuutrid. Julgen öelda, et oleme Eestis üks suurimaid, kui mitte kõige suurem firma, kes neid rendib.

Lisaks kuuluvad meie tootevalikusse uriinipidamatuse ja inkotooted, nagu mähkmed ja aluslinad, samuti erinevad põetus- ja hooldusvahendid, naha- ja kehahooldustooted, kompressioonpõlvikud ja -sukad, taastusravi- ning treeningvahendid ja ka tooted emadele ja lastele. Meie eesmärk on aidata inimestel elada täisväärtuslikku ja aktiivset elu, sõltumata east või tervislikust seisundist. Oluline on ka mainida, et oleme nii Tervisekassa kui ka Sotsiaalkindlustusameti lepinguline partner, mis tähendab, et meie kliendid saavad kasutada kõiki neile ettenähtud riiklikke soodustusi.

Pöördumise põhjus võib olla väga erinev – olgu selleks haigus, trauma, krooniline vaevus või mõni muu tervisemure. Enamasti jõuavad inimesed meieni perearsti, erialaarsti, füsioterapeudi või sotsiaaltöötaja suunamisel, kes on tuvastanud vajaduse konkreetse abivahendi järele.

Rääkisite rentimisest. See on paljude, eriti suuremate abivahendite puhul, kindlasti oluline võimalus. Millised on rentimise eelised ja mida inimesed selle kohta teadma peaksid?

Rentimine on tõepoolest väga paindlik ja sageli majanduslikult mõistlikum lahendus. Kõige enam laenutatakse meilt küünarkarke, rulaatoreid, poti- ja dušitoole, ratastoole ning hooldusvoodeid. Laenutuse aeg ei ole piiratud – abivahendit saab kasutada täpselt nii kaua, kuni seda vaja on, sõltuvalt tervisliku seisundi muutustest.

Abivahendit pikemaks ajaks rentides on oluline teada, et kliendil on õigus see teatud aja möödudes uuema ja kaasaegsema vastu välja vahetada. See tagab, et kasutusel on alati parimas korras ja funktsionaalsusega vahend.

Abivahendi ostmine ei pruugi alati olla parim valik, kuna inimese vajadused, tervislik seisund ja ka elukeskkond võivad aja jooksul muutuda. Renditud abivahendi puhul pakume lisaks tasuta hooldust ja remonti, mis annab kasutajale täiendava kindlustunde. Kõik abivahendid, mis tulevad ühelt rentijalt tagasi, läbivad enne uuesti rendile andmist meie Tartu hoolduskeskuses põhjaliku kontrolli – need vaadatakse üle, puhastatakse ja vajadusel remonditakse.

Hooldus ja nõustamine on kindlasti võtmetähtsusega. Kuidas see süsteem toimib ja kas inimene peab alati ise kohale tulema?

Kvaliteetne abivahend on sageli vaid pool lahendusest – teine pool on selle õige hooldus ja kasutaja personaalne nõustamine. Hoolduseks palume pöörduda meie esindusetesse üle eestj akoos leiame alati lahenduse kuidas abivahend korda teha. Järjekordi üldiselt ei ole, kuid kiireloomuliste ja ootamatute probleemidega tegeleme alati esmajärjekorras.

Lisaks abivahendite hooldusele pakume ka tasuta nõustamist. Seda saab nii meie kauplustes, kliendi juures kohapeal kui ka telefoni teel. Veelgi enam, meie teenuste hulka kuuluvad ka kodu- või töökoha kohandamise nõustamine ja füsioterapeudi konsultatsioonid. Eesmärk on leida terviklik lahendus, mis arvestab inimese eripärade ja keskkonnaga.

Abivahendid ei ole igavesed. Kuidas aru saada, et mõni seade vajab uuendamist või välja vahetamist?

See on väga oluline küsimus. Abivahenditel on ministri määrusest tulenevalt kindlaks määratud kasutusajad, kuid üldjuhul peavad need hästi vastu ja on heas korras ka pärast kasutusaja lõppu. Kõige tähtsam signaal väljavahetamiseks on aga see, kui inimese tervislik seisund muutub, kas siis paremuse või halvemuse poole. Siis tuleb ka abivahendi sobivus üle vaadata.

On aga mõned tooted, millele tuleks regulaarselt tähelepanu pöörata. Näiteks tallatoed amortiseeruvad ja vajavad uuendamist umbes 1–1,5 aasta tagant. Liikumisabivahendite, nagu tugikeppide ja karkude puhul, tuleks aeg-ajalt kontrollida nende kummiotsikute mustri kulumist. Kulunud kummiotsik muutub libedaks ja on ohtlik, seega vajab see kindlasti väljavahetamist. Samuti tuleks pärast kasutusaja lõppu välja vahetada lamatistevastased ratastoolipadjad ja madratsid. Amortiseerumise korral ei paku need nahale enam piisavalt kaitset ning tekib oht nahakahjustusteks ja lamatiste tekkeks.

Oletame, et inimene tunneb, et vajab abi, aga ei tea täpselt, mida. Kuidas leida see õige abivahend?

Esimene samm on abivahendi vajaduse tuvastamine, mille teeb arst, füsio- või tegevusterapeut, õde või rehabilitatsioonimeeskonna liige. Nemad oskavad hinnata, milline abivahend võiks inimese tervislikust seisundist tulenevat probleemi lahendada, ja väljastavad selle kohta ka vastava tõendi.

Kui tõend on olemas, tulevad mängu meie abivahendikeskuse konsultandid ja spetsialistid. Abivahendi valikul tuleb väga põhjalikult läbi mõelda, kus ja milleks seda kasutama hakatakse, arvestades nii inimese füüsilist võimekust kui ka kasutuskeskkonda. Kõige olulisem reegel on see, et abivahendit tuleb enne lõpliku otsuse tegemist proovida. Ainult nii saab veenduda selle sobivuses ja mugavuses.

Lõpetuseks, millised on kõige levinumad ja lihtsamad igapäevased abivahendid, mis inimeste elu oluliselt kergendavad? Kas teil on mõni edulugu, mis ilmestab teie töö tegelikku mõju?

Neid näiteid on tõesti väga palju ja raske on välja tuua ainult ühte, sest iga taastatud iseseisvus on edulugu. Meie kliendid tunnevad siirast rõõmu, kui mõni abivahend aitab neil taas oma kodus iseseisvalt toime tulla. Seetõttu võib ka kõige lihtsam ese, nagu vannilaud, soonega purgiavaja, soki jalga tõmbamise abivahend või haarats maast asjade kättesaamiseks, inimese jaoks tohutult palju muuta.

Levinud on näiteks potikõrgendused, mis teevad langenud lihasjõu või liigeseprobleemidega inimestele potile istumise ja püsti tõusmise oluliselt lihtsamaks. Samuti on populaarsed istumisosa ja korviga rulaatorid, mis pakuvad võimalust puhata ja asju kaasas kanda. Vannitoas on asendamatu abivahend pöörlev vanniiste, mis lihtsustab hügieenitoiminguid, kui üle kõrge vanniserva astumine on raske.

Eriti kasulikud on aga multifunktsionaalsed abivahendid, mis lahendavad mitu muret korraga. Näiteks Wheellator, mis ühendab endas nii ratastooli kui ka rulaatori omadused, või Saljol Indoor rulaator, mida saab toas liikumise kõrval kasutada ka tualeti tugikäepidemena.

Tegelikult peitubki meie töö suurim väärtus just nendes väikestes, kuid elumuutvates hetkedes. Kui inimene avastab, et ta saab taas ise hakkama millegagi, mis tundus juba võimatu, on see suurim tunnustus, mida soovida. See annabki meile jõu ja motivatsiooni oma tööd iga päev südamega teha.

Foto: Alipi Borin