Jalgrattatänava põhimõttel ehitatud Tähtvere tänav annab sõidutee jalgratturite kasutusse, kuid lubab ühes suunas liikuma ka autod. Nii Tähtvere kui Õnne tänav on nüüd kõigile liiklejatele avatud.
Jalgrattatänava kontseptsiooni on edukalt kasutatud paljudes Euroopa linnades, kuid Eesti liiklusseaduses vastavat märki ega mõistet veel ei ole. Seetõttu on jalgrattatänava kontseptsiooni kohandatud Eesti oludele vastavaks ning kõiki arvestava liikluskultuuri loomiseks hakkab kahel Tartu tänaval lisaks liiklusseadusele kehtima ka liiklusheadus. Liiklusheadus on mõiste, mida Tartus on kaks aastat kasutatud liikluskultuuri arendavates kampaaniates. Kampaaniate eesmärk on suunata inimesi liikluses tegema väikeseid heategusid, mis ei ole seaduses kirjas, kuid mis muudavad liikluse kõigile meeldivamaks.
Kui seadustest tulenev liikluskorraldus märgistatakse tavapäraste liiklusmärkidega, siis liikluskultuurile ja hoolivale liikluskäitumisele hakkab Tähtvere ja Õnne tänaval tähelepanu pöörama Tartu liiklusheadusest tulenev märk „Ühine sõiduruum“. Liiklusheadusele kutsuv märk kujutab rohelist südant, mille sees asuvad jalgratas ja auto. See annab tänaval liikujale mõista, et tegu on ühise tänavaruumiga, kus tuleb arvestada mõlema osapoolega ning anda liikluses nõrgematele võimalus end hästi ja turvaliselt tunda. Märgi sisu on sarnane õueala liiklusmärgile, mis kutsub autojuhti üles aeglustama ja arvestama esmalt teiste liikujatega.
Tartu abilinnapea Raimond Tamm ütles, et Tähtvere tänava lahendus on Eestis ainukordne ja erineb ka Õnne tänavast, kuna Tähtvere tänaval ei ole ratturitele loodud eraldi vastassuunalist sõidurada. „Uue mõtteviisiga tänav vajab kindlasti natuke harjumist, sest sellisel kujul sõidutee jagamine rataste ja autode vahel on Eestis ainulaadne. Seetõttu kutsumegi uue märgi abil elanikke üles olema tähelepanelikud ja hoolivad. Alati saab liikluses teistega arvestada natuke rohkem, kui liiklusseadus seda nõuab, ning just seda olemegi juba kaks aastat „Liiklusheaduse“ kampaaniatega sisendanud,“ ütles Tamm.
Tähtvere tänava keskel asub kolme meetri laiune asfaltkattega sõidutee, mis on mõeldud korraga nii jalgratturitele kui ka autodele. Selle servades on kivisillutisega ohutusala, mis võimaldab ümberpõikeid ka peatunud sõidukitest (näiteks prügiautod või kiirabi). Autod ja jalgrattad hakkavad koos liikuma ühisel sõiduteel. Jalgratastele on tänav kahesuunaline ja autodele ühesuunaline (laululava poole). Piirkiiruseks on uuel tänaval 20 km/h, mis tagab ratturite ohutuse autoga samal sõiduteel liikudes. Kuigi Eestis on mitmeid tänavaid, kus ratturitel on lubatud sõita ühesuunalisel tänaval ka vastassuunas, siis Tähtvere tänava teeb eriliseks see, et see on algusest peale disainitud just sellise liikluskorralduse loomiseks. Tartust on sarnase liikluskorralduse näide tuua Raekoja platsi taga kulgeva Ülikooli tänava näol.
Ühise sõiduruumiga tänav algab Kroonuaia tänava ristist ja lõppeb A. Le Coqi tehase juures. Sealt edasi säilitatakse kahesuunaline liiklus, et tagada ligipääs tootmist teenindavatele sõidukitele. Jalgrattateed viiakse A. Le Coqi juures ajutiselt ühele poole teed ning need jätkuvad Laululava tagant Tuglase tänavani.
Tähtvere tänav on nüüdsest liiklusele avatud ja väljas on ka liiklusheaduse märgid. Marja tänava treppide esisel väljakul tööd veel käivad.
Õnne tänaval käivad samuti viimased viimistlustööd, kuid tänav on täies pikkuses liiklusele avatud. Õnne keskel asub 4,5 meetri laiune ühine sõidutee. Kesk tänavast Kalevini liigub autoliiklus jõe suunas, teiselt poolt Kesk tänavat aga Võru tänava suunas. Ratturid hakkavad sõiduteel liikuma pärisuunas koos autodega, kuid erinevalt Tähtvere tänavast luuakse vastassuunaliseks liikluseks eraldi rattarada. Liikluskorralduselt meenutab Õnne tänav näiteks Veski tänava lahendust.
Ühist sõiduruumi jagades on äärmiselt oluline üksteisega arvestamine – nii peab autojuht jälgima, et vastu tuleval ratturil oleks piisavalt ruumi, ja kuigi samas suunas liikuvast ratturist möödumine ei ole keelatud, pole see üsna kitsal sõiduteel soovitatav, kuna soovitatav külgvahe ratturist möödumisel on 1,5 meetrit.
Tähtvere ja Tuglase tänava põhjalikuks ümberehituseks sai Tartu linn 1,5 miljonit eurot toetust Euroopa Liidu Ühtekuuluvusfondi meetmest „Jalgrattateede põhivõrkude ehitamine ja jalgrattaparkimise võimaluste parandamine“. Sõidutee sai uue asfaltkatte, Tuglase tänava kurv tehti laugemaks, ehitati välja rattateed ja loodi laiad ning turvalised kõnniteed. Õnne tänavat toetati samast meetmest 500 000 euroga ning selle abil sai korda kogu tänav koos uue asfaltkatte, kõnniteede ja parkimistaskutega.
Foto: Hendrik Kuusk

